Laxen har knäckt mig!

Tillbringde helgen i Ullatti med laxfiske. Precis som jag tidigare utlovat så ska jag i år försöka fånga min första "lagliga" lax. Jag har fram till 1 september på mig och den här veckan jobbar jag, så man kan nog säga att helgens chaser kanske var de sista.

Vi testade runt på flera olika ställen, men tyvärr är det så lågt vatten i älven. Utan att ha känt på lax tidigare i år så kändes det nästan lite lönlöst att stå och fiska i knähögt vatten och samtidigt tro att det ska finnas storlax i närheten. 
När vi testat på flertalet ställen så begav vi oss till ett nytt ställe som jag aldrig varit på. Det var ett stenigt parti som avslutades med en djupare grop och därefter ett nytt stenigt parti. Krister som jag fiskade med har fått laxar mellan 1-15 kg, så han har vanan inne att veta vars laxen står & han sa åt mig att pröva direkt bakom stenarna i gropen. 

Jag kastade ut wobblern, vevade några vev och sen tog det tvärstopp. Tänkte direkt att det var stenarna i det grunda vattnet som hakat fast, men när jag kände det kraftfulla knycken i spöt förstod jag att det var fisk. Relativt lätt fick jag in några meter innan den satte 150 knyck rakt mot mig. All löslina som jag fick veva in gjorde att jag trodde laxen var försvunnen, men när jag slutligen kom ikapp och känner tyngden så är det återigen 150 knyck tillbaks ut mot mitten innan den går upp som en klumpig gris mot vattenytan. I helvete jag trodde att det fanns denna storlek på laxarna i det låga vattnet. Den power fisken hade kunde jag inte göra något emot, så den drog ut meter för meter mot forsen och stenarna nedanför. Jag var tvungen att sätta ordentlig spärr på linan för att den inte skulle snöra in sig bland alla stenar. När jag spärrade på som mest stod spöt som ett U och helt plötsligt rätades den ut och kampen försvann. Jag kände med ens att även wobblern var borta och vevade in löslinan. TRO FAN jag blev irriterad på mig själv när jag ser att det är mitt lekare(den grej som man knyter fast på linan och därefter kopplar på wobblern med) hade böjts rätt utav. Total nybörjarmiss att fiska lax med lekare som är för ömtåliga.
Krister klappade mig på axeln, flinade & sa :" jaa, det är ju sånt som händer. Du får säkert en ny chans någongång, men kanske inte på lax i den storleken. Den där vägde inte under 10-kilo", så skrockade han vidare. Jag kände mig knäckt.
 
Vi tog nya tag igen dagen efter. Precis på samma ställe så slänger jag ut en ny wobbler och vevar några vev. Därefter tar det tvärstop! Jag får in fisken mot land och den här gången hinner jag verkligen tänka på att ta det lugnt och låta fisken kämpa sig trött. När den närmar sig land gör den precis som förra gången och går ut med en turbo oå 150 knyck ut i älven. Tack & hej, sen händer precis samma repris som dagen innan. Den här gången gick dock linan av!


Där nere stod jag & dit mot stenarna satte den 150 knyck!

Nu har jag bestämt mig. Onsdag blir det en ny chans & då tar jag med mig mitt havsspö och havslina. Kanske får jag inga fler chanser, men kommer den ska jag iaf ha en utrustning som klarar av att hantera dessa klunsar. 

Vi hörs! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0